Tuesday, May 20, 2014

"Kummardus katalooniale" - George Orwell

45.

Pealkiri: "Kummardus katalooniale"

Autor: George Orwell

Leheküljed: 296

Raamatust: George Orwell (Eric Arthur Blair, 1903--1950) on tuntud eelkõige kui «Loomade farmi» ja «1984» autor. Ta võttis osa Hispaania kodusõjast vabariiklaste poolel. «Kummardus Katalooniale» (1938) on sõjakogemustele tuginedes kirjutatud detailiderohke ja tolleaegset poliitilist õhkkonda põhjalikult analüüsiv dokumentaaljutustus.George Orwell on kirjutanud oma raamatu kohta: «Viimase kümne aasta jooksul olen kõige rohkem tahtnud muuta poliitilisi kirjutisi kunstiks. Kui hakkan raamatut kirjutama, ei ütle ma endale: «Nüüd teen ühe kunstiteose valmis.» Kirjutan seepärast, et tahan paljastada mingit valet, tahan juhtida mingile tõsiasjale tähelepanu, ja mu esialgne mure on, et mind kuulda võetaks. Muidugi on minu raamat Hispaania kodusõjast «Kummardus Katalooniale» avameelselt poliitiline, aga suures osas on see kirjutatud omamoodi objektiivse vormitaotlusega. Püüdsin väga, et selles raamatus oleks kirjas kogu tõde, ilma et mu kirjanduslikud vaistud viga saaksid.»

Arvamus: Orwell on minu absoluutne lemmikkirjanik, kuid ma arvan endiselt, et mitte keegi ei ületa oma kirjutistega Remarque'i teoseid, mis räägivad sõjast.
Orwelli teos Hispaania sõjast oli kahtlemata meisterlikult edasi antud, kuid jäi natukene liiga poliitiliseks (mis see, tõsi, pidigi ilmselt olema). Samas oli raamat kuidagi traagiliselt naljakas ja mina leidsin end naermas asjade üle, mis vist ilmselt ei tohiks naljakad olla.
Päris täpselt ma siiski aru ei saanud, miks inglasest Orwell üldse selles sõjas osales ja Hispaania käekäik talle sedavõrd korda läks.
Muidu on tegu suurepärase raamatuga. Eriti soovitan neile, kellele meeldib lugeda ajaloost, sõdadest ja isiklikest mälestustest.

Hinnang: 9/10


No comments:

Post a Comment