Saturday, August 11, 2012

"Mees Vincist" - František Jilek

73.

Pealkiri: "Mees Vincist"

Autor: František Jilek

Leheküljed: 464

Sisu: Elulooromaan Leonardo Da Vinci elust.

Katkend(id): 

- Pole asja, mis meid rohkem petaks kui meie mõistus, siis kui ta peab langetama kohtuotsuse meie oma teoste kohta. Paikapidavamad ja kasulikumad on sulle vaenlaste etteheited kui sõprade kiitus.
"Cavallo", Nõuaanded noorele maalikunstnikule, lk 149

- Alati ei ole hea see, mis on ilus, ja seda ütlen ma neile maalikunstnikele, kes armastavad nii väga värviilu, et alahindavad esemete plastilisust. Aga need ajavad mõttetut loba.
"Cavallo", Nõuaanded noorele maalikunstnikule, lk 150

"Sageli, kui ma näen neid inimesi kätte võtmas head raamatut, küsin ma endalt, kas ta ei tõmba seda ahvi kombel endale vastu nina või kas ta ei küsi endalt, äkki kõlbab see hamba alla panna?...
 Sest juba Demetriosel oli kombeks niisuguste inimeste kohta öelda, et pole mitte mingisugust erinevust nende tühja häälekõla ja nonde häälitsuste ning müristamise vahel, mida toob kuuldavale tuulest pungil kõht. Nende inimeste puhul pole tähtis, kummast avausest neil hääl välja tuleb! Olgu selleks keha alaosa või suu, neile on nii üks kui ka teine oma olemuselt ning väärtuselt ühesugune."
"Püha õhtusöömaaeg", Juudad, lk 225

"Ei, inimene ei ole kuningas loomariigis, tegelikult on ta kõige julmem kiskja."
"Püha õhtusöömaaeg", Juudad, lk 226

- Maali ajuga, mitte käega.
- Pärani suu - paljude elusolendite haud.
- Iga laupäev sauna minna ja silmitseda paljaid inimesi.
- Pane kirja, mis asi on hing.
"Püha õhtusöömaaeg", Leonardo märkmikust, lk 234-235

"Ainult üksinduses võid sa ennast täielikult leida; kui sul on sõber, siis kuulud sa endale ainult poolenisti, või veel, isegi vähem, olenevalt sellest, kui pealetükkiv ta on. Kui neid on rohkem, siis on asi veelgi halvem. Asjatult võtad sa endale pähe: mina teen oma tööd, ma ei pööra mitte millelegi tähelepanu, tegelen üksnes oma uurimustega. Ma ütlen sulle, et see ei lähe sul korda, sest sa ei saa kõrvu sulgeda nende loba ees ja kaht isandat ei saa teenida, sinust saab halb sõber ja häbiväärne uurija kunstivallas. Sa ütled mulle veel: mina peidan end ära üksindusse ja nende jutud ei ulatu mulle kõrvu ega lähe mulle korda... Ma hoiatan sind, nad peavad sind ainult narriks ja sa tajud, et seepärast oled sa veelgi vähem üksi..."
"Kadunud", Ainult üksinduses võid ennast täielikult leida, lk 362

"Kui sa aga leiad tõelise sõbra, siis sa oled leidnud oma teise mina."
"Kadunud", Ainult üksinduses võid ennast täielikult leida, lk 364

Enda arvamus: Alguses ei saanud ma aru, miks oli kirjutatud nii palju igast valitsejatest ja nende omavahelistest suhetest. Pidasin seda üsna igavaks ja tahtsin kogu aeg rohkem Leonardost teada. Kuid mingi aeg ma mõistsin, et kõik need osad olid tegelikult väga olulised ja aitasid paremini mõista Leonardo elu ja mõtteid. Pealegi ilma nende osadeta oleks see raamat ilmselt väga õhuke olnud, sest täpseid fakte Leonardo elust oli tohutult vähe.
Aga mulle väga meeldisid katkendid Leonardo märkmikutest ja tema mõtted üleüldiselt.
Väga hea elulooraamat!

Hinnang: 10/10


No comments:

Post a Comment