Wednesday, January 29, 2014

"Kuninganna Elizabeth: Moodsa monarhi elu" - Sally Bedell Smith

8.

Pealkiri: "Kuninganna Elizabeth: Moodsa monarhi elu"

Autor: Sally Bedell Smith

Leheküljed: 630

Raamatust: lates hetkest, mil ta 25-aastaselt troonile asus, on kuninganna Elizabeth II olnud lakkamatult avalikkuse huviorbiidis. Ent kui palju me tegelikult teame sellest pehme naeratusega monarhist? Kogenud kirjutaja Sally Bedell Smith viis läbi arvukaid intervjuusid ning sai kasutada varem avaldamata dokumente, et kergitada eesriiet, mis varjab kuninganna eraelu ja isikut. Seejuures on kuninganna naine, kes pole eales ühtki intervjuud andnud. Saame lugeda, kuidas Elizabeth sattus noore tüdrukuna ootamatult troonipärija rolli, kui tema onu troonist loobus.

Me kohtume 19-aastase Lilibetiga, kes armub noorde mereväeohvitseri Philipisse ning otsustab temaga abielluda sõltumata oma vanemate soovist sobitada tütar mõne jõuka kõrgaristokraadiga. Näeme printsessi Teise maailmasõja ajal sõjaväemasinaid remontimas. Me näeme noore kuninganna pingutusi leida tasakaalu töö ja väikeste laste vahel. Näeme ka tema lähisuhteid prints Philipiga, tema truu kaasa ja elu armastusega; tema laste muresid ja nende õnnetuid abielusid; lapselapsi ja sõpru. Faktitäpne ning samas haarav raamat annab meile lähivaate naisest, kes on seni olnud jälgitav vaid kaugelt.

Arvamus: Minu ema väljendas imestust, kuidas ma küll viitsin sellist raamatut lugeda: "Võib-olla mina loeksin ka, kuuekümneselt näiteks."
Ma usun, et paljud (eriti noorema põlvkonna inimesed) unustavad ära, et kuninganna Elizabeth on ka kunagi noor olnud. Tema üleskasvamise lugu keskkonnas, millest tavainimesel pole aimugi, on väga põnev. Ka inimesena jätab ta raamatu põhjal põneva ja sümpaatse mulje - igatahes kindlasti palju sümpaatsema kui tema pojad.
Lisaks kuninganna elule saab taustaks ka tohutult poliitilist-ajaloolist informatsiooni ja seda üldse mitte igavalt. Võib-olla just see meeldiski mulle selles raamatus enim. Tunnen end kohe palju targemini, hehe.
Alati, kui ma keskendun rohkem mõne monarhi elule, ei mõista ma, kuidas keegi (vanem kui 8-aastane) tahab printsess/kuninganna olla. Minule endale tundub see elu küll väga raske ja depressiivsena. Justkui sa ei kuuluks iseendale, vaid oma rahvale ja riigile. Selle koha pealt on Elizabeth küll imehästi ja väärikalt hakkama saanud.
Ja lõppude lõpuks sai mulle täiesti selgeks, kes selles suures kuninglikus perekonnas kõik on ja kuidas nad oma vahel suguluses on.

Hinnang: 9/10


No comments:

Post a Comment