Saturday, October 20, 2012

"Geeniuse päevik" - Salvador Dali

86.

Pealkiri: "Geeniuse päevik"

Autor: Salvador Dali

Leheküljed: 288

Sisu: «Geeniuse päeviku» kirjutas Dalí aastail 1952-1963. Seljataga oli meeletu noorus Federico García Lorca ja Luis Bunueli seltsis, tülliminek isaga, äge riid sürrealistidega ja kohtumine Paul Éluard'i naise Galaga.
Päevik oma verbaalse akrobaatikaga pigem varjab kui selgitab. Ilmne on, et Dalí sihiks on lugejat šokeerida. Ise on ta kinnitanud, et vihkab lihtsust igasugusel kujul. Sageli paneb ta ühte patta naeruväärse ja üleva ning kui lugeja enam millestki aru ei saa, siis on Dalí oma eesmärgi saavutanud. Oma loomingumeetodit nimetas Dalí paranoia-kriitiliseks.

Katkend: 

"Lapsed pole mind kunagi eriti huvitanud, veel vähem aga nende joonistused. Maalija lapses teab, et see, mis ta on teinud, on halvasti tehtud, kriitik lapses teab samuti, et tehtu on halb. Lapsel, kelles on nii maalija kui kriitik ja kes teab, et ta teab, et pilt on halb, ei jää muud üle kui öelda, et pilt on väga hea."
20. juuni, 1952, lk 34

"See leid meenutas mulle mu kõige esimest kirjatööd. Olin seitsmeaastane ja mu jutustus oli järgmine. Laps jalutab emaga ühel juuniööl. Tähed langevad vihmana. Laps korjab ühe üles ja toob peopesal kaasa. Kodus paneb ta selle öölauale ja katab kummulikeeratud klaasiga. Hommikul ärgates karjatab ta õudusest: mingi uss on öö jooksul ta tähe ära söönud!"
30. juuni, 1952, lk 36

"Mul käisid külas kaks härrasmeest, mõlemad ühekorraga idioodid ja insenerid. Kuulsin neid vestlemas, kui nad mäest alla tulid. Üks seletas teisele, et talle meeldivad kuused.
"Port Lligat on liiga paljas," seletas ta. "Mulle meeldivad kuused, ja mitte ainult varju pärast, mida mulle kunagi vaja pole. Mulle meeldib neid vaadata. Kui ma suve jooksul kuuske pole näinud, siis on see minu jaoks kadunud suvi."
Mõtlesin: "Oota vaid! Sa veel saad oma kuused!" Võtsin mõlemad härrasmehed lahkesti vastu ja laskusin vestlusesse, mis koosnes sajaprotsendiliselt igavatest asjadest. Nad olid mulle väga tänulikud, aga kui ma nad terrassile juhatasin, märkasid nad mu monumentaalset elevandi koljut.
"Mis asi see on?" küsis üks
"Elevandi kolp," vastasin. "Mulle meeldivad elevantide kolbad. Eriti suvel. Ma ei oska ilma nendeta elada. Ilma elevandi kolbata on mu suvi rikutud."
8. juuli, 1952, lk 47

"Kui te keeldute õppimast anatoomiat, joonistamist ja perspektiivi, esteetika aluseid ja värvusõpetust, siis lubage mul teile öelda, et see on pigem märk laiskusest kui geniaalsusest."
9. mai, 1953, lk 87

"Teiste maalijate kadedus on alati olnud minu edukuse termomeetriks."
12. mai, 1953, lk 87

"Oma kõige varasemast lapsepõlvest saadik on mul paheline kalduvus pidada end teistsuguseks kui ülejäänud surelikud. Seesama asi aga aitab mul elus edasi jõuda."
26. mai, 1953, lk 90

"Nii et see kõik ei pane teid imestama! Hea küll. Aga kujutame endale ette järgmist. Praegu on kesköö ja horisondil kumab valgus, mis ennustab koitu. Te vaatate pingsalt ja äkki näete silmapiiril päikest. Keskööl! Kas see teid ei üllataks?"
"Mitte põrmugi. See ei üllataks mind üleüldsegi mitte."
Barcelona kellassepp hüüatab:
"Hea küll, aga mind üllataks see vägagi! Isegi niivõrd, et ma arvaksin, et olen lolliks läinud."
Sellepeale tõi Salvador Dali kuuldavale ühe oma lühikestest ja selgetest vastustest, mille saladust teab vaid tema:
"Minuga on vastupidi! Mina arvaksin, et päike on lolliks läinud."
2. september, 1956, lk 147

ÕNDRALUUGA NAINE: Loomulikult on mulle teie nimi tuttav.
MINA, DALI: Mulle samuti.
ÕNDRALUUGA NAINE: Te olete ehk märganud, et ma ei saa teilt silmi ära pöörata. Ma leian, et te olete hurmav.
MINA, DALI: Mina samuti.
ÕNDRALUUGA NAINE: Ah, ärge meelitage! Te pole mind isegi märganud.
MINA, DALI: Ma rääkisin iseendast, proua.
10. mai, 1957, lk 158

Enda arvamus: See oli tõepoolest geniaalne ja hullumeelne ühekorraga. Kohati ülikeeruline ja samas jälle ajuvabalt lapsik. Võtsin rahulikult ja ei mõelnud eriti tugevalt kaasa - sain aru kõigest nii nagu parasjagu sain.
Mulle tundus, et Dali eesmärk see oligi.
Kõik need katkendid on minu absoluutselt lemmikud. Tõepoolest geniaalsemat meest annab otsida.
NB! Lõpus saab lugeda veel peeretamisest ja kärbestest...

Hinnang: 10/10


No comments:

Post a Comment