Monday, February 6, 2012

"Saast" - Melvin Burgess

11.

Pealkiri: "Saast"

Autor: Melvin Burgess

Leheküljed: 368

Sisu: Elu on nõme. Kodus on jama. Anarhia on lahendus. Pilv on kergendus. «Saast» on mitmel häälel ja mitme nurga alt jutustatud lugu elutüdimuse ja narkootikumide käes vaevlevaist Bristoli noortest, kes probleemide üle pea kasvades üritavad ses kurjas maailmas omapäi ja omal viisil hakkama saada.

Katkendid: 

Kõik on tegelikult vaba. Aga see on saladus. Ainus, mis ei ole vaba, oled sa ise. Sa teed seda, mida kästakse: istud paigal, kuni kästakse astuma hakata. Võib-olla see meeldib sulle. Nii on lihtne. Kõik on valmis. Ei pea millegi peale mõtlema. Ei pea isegi mitte midagi tundma.

14. peatükk / Lily / lk 178

Aga sina? Selle kõige eesmärk on valitsemine sinu mõtete üle. Sa pead koolis käima, eksameid andma, ülikooli või kolledžisse minema, töö leidma, abielluma, selle kõigega mitte hiljaks jääma; tee seda kohe, muidu rikud oma elu ära. Jajah. Nii kui sa sünnid, nii nad hakkavad su kallal võtma. Nad ei kaota sekunditki.

14. peatükk / Lily / lk 179

Tahad veel midagi teada? Kuula siis ma räägin kõigest.
Inimene võib teha kõike, mida ta tahab. Sa ei usu mind. Sa arvad, et ma olen arulage. Olen jah, mu pea on täis mind ennast. Mida sina täis oled? Neid. Sa ise ei teagi seda. Sulle pole kunagi antud võimalust seda teada.
... Kuula! Sa võid olla kes iganes soovid. Ole ettevaatlik. See on võlusõna. See on nõidus. Kuula neid sõnu. Sa võid olla ükskõik kes, sa võid teha ükskõik mida, sa võid olla ükskõik kes, sa võid teha ükskõik mida. Kuula loitsu!
Sa oledki ükskõik mis.... kõik, ükskõik kes. Mida aga soovid. Ma näitan. Kuniks sa seest endaks jääd, võid pori süüa ja see maitseb hea, kuna seda sööd sina. Sa võid teiste perseid lakkuda, kui vaja. Kuula ainult neid - õpetajaid, vanemaid, poliitikuid. Nemad ütlevad, et kes varastab, on varas, kes litutab, on lits, kes end süstib, on narkomaan. Nad tahavad end sulle ajudesse pressida ja hirmu abil sinu üle valitseda.

14. peatükk / Lily / lk 181-182

Enda arvamus: Kui seda raamatut aastaid tagasi esimest korda lugesin ei mõistnud ma sellest suurt midagi. Nüüd oli see raamat üldises pildis vägagi lihtsasti mõistetav ja pani mind tugevasti mõtlema.
Alustaksin nendest katkenditest, mida välja tõin. Need kõik on raamatu ühest peatükist ja ühtlasi ka ainukesest peatükist, mis on kirjutatud minu lemmiktegelase Lily vaatenurgast. Mind hirmutas jubedalt see, et terve Lily-peatükk oli täis minule omaseid mõtteid, otsast lõpuni ja Lily oli selles raamatus narkomaan ja tema anarhistlik suhtumine oli tõesti väga tõsiseks kujunenud ja just sellepärast ei suutnudki ma uskuda, et minu põhimõtted on tegelikult samuti allakäinud inimeste põhimõtted.
Teiseks oli naljakas see, et raamatus olid päris palju tegelasi ja peatükke erinevate tegelaste vaatenurgast ja nende vaatenurgad olid kõik väga erinevad, aga kui naljakas see ka poleks - ükskõik, kelle peatükki ma siis parasjagu lugesin, tundus mulle, et vot just sellel inimesel on nüüd õigus ja see kehtis absoluutselt kõikide vaatenurkade kohta. Järeldasin sellest seda, et ilmselt see lugu, mis raamatus toimus ongi nii mitmest punktist vaadeldav.
Samuti tegi see raamatu üsna natuke raskeks, et kogu aeg oli mina-tegelane erinev, kuid samuti ka huvitavaks.
Igatahes on see väga omapärane raamat ja noortele kindlasti peaks meeldima seda lugeda.

Hinnang: 10/10

No comments:

Post a Comment